Cristiana Roman și Irina Popa- eleve de 10 în vremea pandemiei

De aproximativ trei luni acordăm o atenție deosebită eroilor, fie că ne referim la cei aflați în prima linie (cum este personalul medical), fie că sunt polițiști, pompieri…astăzi vrem să ne îi numim eroi și pe elevii care susțin probele Evaluării Naționale sau ale examenului Maturității- Bacalaureatul. Acești copii au dat dovadă în aceste trei luni de multă maturitate, răbdare, înțălegere față de sistem, entuziasm și curaj. Sunt prima generația care au făcut școala prin intermediul unor aplicații, primii absolvenți care susțin Evaluarea Națională sau Bacalaureatul purtând mască în timpul examinării. De asemenea, generația absolvenților COVID-19, fie că ne referim la clasa a VIII-a, fie la cei de-a XII-a sau a XIII-a care nu pot susține examenele dacă nu trec de testul „termometrului” și cu toate acestea mulți dintre ei au reușit să obțină 10 pe linie la Evaluarea Națională și sperăm ca acest lucru să se repete și la Bacalaureat.
Recent am scris un articol despre cei șase absolvenți de clasa a VIII-a care au obținut 10 curat la cele două probe ale Evaluării Naționale. Astăzi, vă povestim despre Cristiana Roman, absolventă a Şcolii Gimnaziale„ Nicolae Iorga” care a obținut 10 la matematică, 9.80 la română și 9.75 la germană, iar media generală a celor patru ani de gimnaziu este 9.99, dar și despre verișoara ei, Irina Popa, care în ciuda condițiilor în care s-a desfășurat acest an școlar și măsurilor luate pentru Evalurea Națională, tânăra a terminat cu 10.
Cristiana Roman vrea să studieze la Specializarea Științe, clasa bilingvă din cadrul Colegiului Național „Octavian Goga”
Cristiana Roman a învățat la sectia germană; clasele I-IV la Scoala Gimnazială I.L. Caragiale Sibiu (unde a avut-o învățătoare pe doamna Adriana Moroșanu), iar clasele gimnaziale la Şcoala Gimnazială Nicolae Iorga din Sibiu. În cei 4 ani a avut o singură medie de 9, în clasa a VII-a. În rest, doar MEDIA 10.
Tânăra noastră a terminat anului școlar 2019-2020 cu 10 la fiecare materie în ciuda condițiilor în care s-a desfășurat școala online, iar media notelor de Evaluarea Națională a fost 9.85. „Dat fiind elementul de noutate datorat situaţiei pandemice, orele online nu au fost prea bine pregătite; prin urmare, au fost destul de obositoare. Totuşi, a fost bine că participarea nu a fost obligatorie. În schimb, am urmărit cu plăcere emisiunile teleșcoală de la televiziunea națională. Purtarea măştii de protecţie nu a constituit o problemă pentru mine; chiar dimpotrivă, mi-a creat o stare de siguranță. Cât despre emoţii, mărturisesc că acestea dispar întotdeauna după ce te concentrezi pe rezolvarea testelor. Aș aminti mai degrabă emoţiile dinaintea intrării în școală. Acestea au fost mai mari deoarece temperatura m-ar fi putut împiedica să susţin examenul.”, spune Cristiana Roman.
Sfatul Cristianei Roman pentru viitorii absolvenți ai clasei a VIII-a este „pentru colegii conştiincioşi care trec acum în clasa a VIII-a este să nu se streseze prea mult deoarece evaluarea naţională nu este dificilă. Experienţa și informațiile acumulate în aceşti 4 ani de gimnaziu sunt doar testate prin acest examen național de dificultate medie. Dacă un elev a învăţat mereu, cu plăcerea de a cunoaşte lucruri noi, nu are motive de îngijorare. Totuși, cunoscând importanţa rezultatului de la evaluare, m-am pregătit intens pentru examen, am repetat zi de zi, mai ales în perioada de carantină. Evident, am rezolvat toate testele propuse de minister, la toate materiile: română, matematică și germană. Într-un fel, a fost ca un joc, ca un antrenament înaintea unui concurs (mie îmi place și sportul). Acum, după aflarea rezultatelor, sunt bucuroasă și liniștită că am, în sfârşit, oportunitatea de a-mi alege liceul şi profilul pe care le doresc.”
Cristiana Roman
Irina Popa (verișoara Cristianei) a învățat la Liceul Constantin Brâncoveanu din orașul Horezu (județul Vâlcea) dar și își vrea să urmeze cursurile Colegiului Naţional Gheorghe Lazăr din Sibiu, la specializarea matematică-informatică (sau științele naturii, bilingv engleză) Îi plac deopotrivă științele și matematica, dar își dorește să învățe și programare. Irina este un elev model, pentru care nota 10 nu a lipsit niciodată din carntetul în cei patru ani de gimnaziu, iar la Evaluarea Națională, lucrările ei au fost tot de NOTA 10.
Irina Popa ne-a mărturisit că i-au lipsit în cele trei luni de pandemie, atât colegii, profesorii, „însuflețirea orelor ținute în clasă”, cât și orele de științe, chimia, fizica și biologia, precum și olimpiada națională de chimie. „Orele online au fost respectate și organizate corespunzător, în special la română și la matematică. În cazul celorlalte materii, nici profesorii nu au insistat mult, nici elevii nu au arătat un interes deosebit, fiind preocupați de materiile pentru examen. Mie mi-au lipsit orele de științe, chimia, fizica și biologia, precum și olimpiada națională de chimie, dar, oricum, totul a mers bine, deși orelor ținute la distanță le lipsește însuflețirea pe care o puteau avea în clasă. Emoțiile pentru examen sunt, într-adevăr, greu de ținut în frâu, ocazional copleșitoare, după cum poate confirma orice elev. Par chiar mai greu de suportat după ce termini lucrarea, chiar și știind că e bine, deoarece nu mai depinde nimic de tine. Totuși, având o oarecare experiență în spate, emoțiile aproape că pot fi transformate în ceva pozitiv, o însuflețire sau o inspirație de moment. Aproape. Important e să nu uiți că un examen e o șansă de a demonstra ceea ce știi, cât de bine îți stăpânești cunoștințele și/sau birui emoțiile.”
În momentul în care știi ce scrii, nici o bucată de material pe față sau dezinfectantul de pe mâini nu te pot opri
Pentru viitoarea liceeană subiectele Evaluării Naționale au fost ,,floare la ureche”, iar masca a fost doar un accesoriu la ținută. ,,Măștile sau celelalte măsuri de protecție nu aveau cum să fie o piedică, mai ales că sunt menite să ajute. În momentul în care știi ce scrii, nici o bucată de material pe față sau dezinfectantul de pe mâini nu te pot opri. În ceea ce privește examenul în sine, pe lângă condițiile în care s-a dat (foarte potrivite în situația actuală), singurul fapt prin care s-ar putea remarca ar fi lipsa de dificultate a subiectelor. După ce te acomodezi cu structura subiectului, în urma rezolvării ,,atâtor” teste (fără a fi nevoie să te dai peste cap în vreun fel rezolvând cantitativ, ci calitativ), subiectele date era puțin probabil să fie o provocare reală. Însă, presiunea cu care apasă conștientizarea importanței pe care o au notele în admiterea la liceu poate crea dificultăți.”
Am fost curioși să aflăm ce le transmite o absolventă de 10 viitoriilor elevi de clasa a VIII-a.
,,Sfatul pe care l-aș da eu celor care intra în clasa a opta – și nu numai – este să învețe din plăcere, de dragul dorinței de cunoaștere, nu de frica examenelor sau pentru o notă mare, cum se întâmplă adesea. Să fie curioși, să învețe la timp și să nu se limiteze doar la materia pentru examen. De asemenea, este important să nu se pună o presiune prea mare pe ei, să nu-și îngreuneze gândirea. În timp ce o notă poate să fie relativă, influențată de o lipsă de inspirație sau de o panică de moment, cunoștințele și modul de a gândi, ceea ce știi cu adevărat te definește și nu se schimbă, doar se îmbogățește printr-o cultivare atentă.”, spune Irina Popa.
Irina Popa