Centura ocolitoare Făgăraș va fi deschisă cu cinci luni înainte de termen

STRABAG România a finalizat cu succes proiectarea și construcția noii centuri ocolitoare a Municipiului Făgăraș din județul Brașov, România, cu cinci luni și jumătate mai devreme decât era programat. Situată în partea de nord a municipiului și extinzându-se atât în interiorul, cât și în afara limitelor orașului, varianta de ocolire este proiectată să îmbunătățească fluxul de trafic, să reducă congestionarea și să sporească siguranța rutieră în zonă.
Proiectul a inclus servicii de proiectare și de construcție. Faza de proiectare a fost finalizată în doar trei luni, în timp ce lucrările de construcție au început la 21 noiembrie 2023 și au fost finalizate la 31 mai 2025, cu mult înainte de termenul inițial de 24 de luni.
„Varianta de ocolire Făgăraș este o investiție de infrastructură vitală pentru regiune, reducând presiunea traficului în centrul orașului și îmbunătățind semnificativ siguranța rutieră. Finalizarea proiectului cu luni înainte de termen este o dovadă a profesionalismului și angajamentului echipei și partenerilor noștri“, a declarat Richard Steinacher, Technical Business Unit Manager, STRABAG România, echipa Large Scale Projects.
Varianta de ocolire, care are o lungime totală de 5,9 km și o lățime a carosabilului de 7 m plus lărgiri suplimentare, include trei sensuri giratorii moderne și două poduri noi care traversează un afluent al râului Olt și pârâul Berivoi. Ambele poduri au fost construite folosind cadre din beton armat cu deschideri unice de 21,5 m și, respectiv, 30 m. Pentru a asigura cel mai înalt nivel de siguranță, pe poduri și pe întregul traseu au fost instalați stâlpi de iluminat cu LED de 8 m înălțime.
Toate cele trei sensuri giratorii au fost proiectate în conformitate cu standardul românesc AND 600 și sunt situate la ieșirea din DN1, la intersecția cu DJ104D și la punctul de reintrare în DN1. Sensurile giratorii au fost construite cu insule centrale identice pentru o percepție clară a drumului, dispunând de zone amenajate cu gazon, pavaj contrastant și inele interioare montabile pe camion. De-a lungul variantei de ocolire, au fost instalate 970 m de bariere de reducere a zgomotului pentru a proteja zonele rezidențiale din apropierea noului traseu.
Lucrările tehnice pentru proiect au fost ample și au inclus operațiuni de excavare și terasament, așternerea mai multor straturi de balast și asfalt proiectate pentru trafic foarte intens, construcția a 13 canale de scurgere și a două canale de scurgere din beton armat, precum și peste un kilometru de ziduri de sprijin din beton armat. Sistemul de drenaj a fost, de asemenea, complet refăcut, cu peste 13 km de șanțuri și canale trapezoidale care duc la camere de cădere a canalelor de scurgere, asigurând colectarea eficientă a apelor de suprafață. Au fost instalate marcaje rutiere, semnalizare rutieră verticală și orizontală și iluminat complet cu LED-uri pentru a oferi siguranță maximă tuturor utilizatorilor drumului.
Pentru a menține accesul rezidenților locali, drumurile secundare au fost reconstruite și reconectate la noua variantă de ocolire. În plus, au fost instalate bariere de zgomot în zonele urbane sensibile și toate rețelele de utilități afectate, inclusiv liniile de gaz, apă, electricitate și telecomunicații, au fost protejate sau relocate.
Utilizarea tehnologiei Building Information Modelling (BIM) de către echipa STRABAG a sprijinit planificarea și coordonarea eficientă pe tot parcursul proiectului. Aceasta abordare a fost, de asemenea, recunoscută cu premiul întâi, categoria ”Infrastructură” la BIM Con 2024, cea mai importantă conferință pe tema digitalizarii în construcții din România.