fbpx
INCARCARE

Ce anume cauti?

Actualitate Politica

USR Sibiu: #Noivremspital trebuie să fie susținut și semnat de #TotiPentruSibiu

Pentru ca #noivremspital să nu rămână doar un slogan scris pe un panou pe un câmp, decidenții sibieni, consilieri județeni, locali, deputați și senatori  ar trebui să pună deoparte toate orgoliile și interesele de partid și, solidari cu sibienii, să conlucreze cu bună credință și responsabilitate pentru a găsi rezolvarea finanțării noului Spital Județean de Urgență.

Necesitatea unui spital nou este evidentă, justificarea se află în sutele de pagini de studii, analize dar și în situația fizică a actualului spital județean, care continuă să consume resurse importante în reparații și reabilitări.

Proiectul spitalului nou nu trebuie să fie un ring de lupte politice și izvor de declarații demagogice. Nu avem dreptul să jucăm ping-pong cu sănătatea cetățenilor, ci să facem tot posibilul ca spitalul de care această comunitate are atâta nevoie să devină realitate.

Împreună, la aceeași masă, putem discuta și propune soluțiile pragmatice și realiste pentru finanțarea spitalului.

“Proiectul tehnic s-a elaborat nu doar pe baza nevoilor concrete, ca adresabilitate, secții și compartimente de specialitate, servicii medicale oferite în sistem de spitalizare de zi și ambulator, laboratoare și activități conexe, ci și ca număr total de paturi. Mai mult, actualul proiect autorizat respectă normele de eficiență energetică NZEB (clădiri cu consum de Energie aproape Zero) și conține o suită de elemente tehnice inteligente care dau randament bun administrării pe termen lung a facilităților. Aceste normative au fost considerate tocmai pentru a obține un spital de secol XXI, sub semnul siguranței pacientului, calității serviciilor medicale și eficient atât ca microsistem sanitar, cât și integrat în ambient, fără a produce prejudicii naturii. “, sustine Emil Ciotlos , presedinte al Filialei Locale USR Sibiu.

Suntem într-un impas aparent, strict birocratic, care poate fi rezolvat cu ușurință acolo unde s-a născut, anume în Ministerul Sănătății, în elaborarea ultimei versiuni a Ghidului de Finanțare pentru componenta C13.

Criteriul cotei de cofinanțare este stabilit ca fiind de maximul 40% din valoarea totală a investiției. Ce argumente se află în spatele acestei limitări? Gradul de îndatorare, teama ca din lipsa cofinanțării nu va fi finalizat obiectivul și ținta asumată nu va fi îndeplinită, aducând restituirea finanțării acordate? Sau lipsa de încredere în capacitatea unei autorități publice – în cazul nostru județul Sibiu prin Consiliul Județean – de a asigura corect și prudent cofinanțarea necesară, din surse proprii sau atrase?

Dacă limitarea finanțării spitalelor noi (fie că sunt extinderi, renovări sau dotări) la maxim 200 de milioane de Eur este de înțeles, pentru a aloca sumele către 25 de unități din lista celor 49 cu care a fost aprobat PNRR Sănătate, constrângerea de a construi un obiectiv care să se încadreze în cerința de valoare maximă a investiției de 330 de milioane este absurdă  din simplul motiv că nu are nicio legătură cu nevoile reale ale comunității pe care o va deservi.

Nu proiectul spitalului nou din Sibiu este greșit sau supradimensionat, ci ghidul de finanțare elaborat de Ministerul Sănătății este conceptual inechitabil și nerealist.

Dacă există bunăcredință și dorința sinceră de a susține calitatea și siguranța în spitale, soluții există și sunt pe masa guvernului:

“Modificarea ghidului de finanțare prin eliminarea condiției discriminatorii a plafonului de investiții – respectiv renunțarea la criteriul de valoare a cofinanțării de maxim 40% asau de exemplu posibilitatea de finanțare a unei etape – de exemplu capitolul construcții, iar pentru dotări aplicantul să facă dovada sursei proprii sau atrase – asigurănd ca întreg obiectul de investiții va fi finalizat în termen pentru a fi atins jalonul. “ a mai precizat Emil Ciotlos.

Atunci când politicienii ajung pe patul de spital nu sunt tratați conform culorii carnetului de partid, ci ca pacienți egali în drepturi, într-un sistem de sănătate precar. Este menirea medicilor să le acorde îngrijirile necesare, dar și a politicienilor de a le oferi cadrul adecvat, dotările și echipamentele, spațiile sigure și confortul cerut de decența minimală a condiției de pacient.