fbpx
INCARCARE

Ce anume cauti?

Naţional

Prima navă de marfă autonomă cu emisii zero din lume – Construită parțial în România

O companie norvegiană a creat ceea ce numește prima navă de marfă autonomă cu emisii zero din lume. Dacă totul merge conform planului, nava cargo va face prima sa călătorie între două orașe norvegiene înainte de sfârșitul acestui an.

Nu va exista niciun echipa la bordul navei, în schimb, mișcările sale vor fi monitorizate de marinari și tehnicieni aflați la trei centre de control situate pe uscat, potrivit CNN. Producătorii navei norvegiene susțin că aceasta nu este prima navă autonomă din lume, amintind de lansarea în 2018 a unui feribot autonom în Finlanda, însă este prima navă containerizată complet electrică, scrie Digi24.

Dezvoltat de compania chimică Yara International, Yara Birkeland a fost conceput pentru a reduce emisiile de oxizi de azot, care sunt poluanți toxici, precum și pentru a reduce gaze cu efect de seră generate de dioxidul de carbon. De asemenea, nava a fost concepută să transporte mărfurile pe rute maritime lungi.

În prezent, industria navală generează între 2,5% și 3% din emisiile globale de gaze cu efect de seră din atmosferă, potrivit Organizației Maritime Internaționale.

Aproape toată energia electrică produsă de Norvegia este generată de energia hidroelectrică, care, în general, este considerată a emite emisii de carbon mult mai scăzute decât cele emise prin arderea combustibililor fosili.

Conceptualizată pentru prima dată în 2017, nava a fost creată în parteneriat cu firma de tehnologie Kongsberg Maritime și constructorul naval Vard. Capabilă să transporte 103 containere și să ajungă la o viteză maximă de 13 noduri, nava este dotată cu o baterie de 7 MWh, care este „de o mie de ori mai mare decât capacitatea folosită la o mașină electrică”, potrivit lui Jon Sletten, directorul uzinei Porsgrunn din Norvegia, în care s-a fabricat nava Yara Birkeland.

Un teritoriu neexplorat până acum

Pe lângă faptul că oferă o opțiune mai ecologică în comparație cu navele de marfă convenționale, Jon Sletten spune că o navă fără echipaj va fi mai rentabilă decât una cu echipaj la bord.

Inițial, încărcarea și descărcarea navei va necesita oameni, dar, potrivit lui Sletten, toate operațiunile de încărcare, descărcare și ancorare vor funcționa ulterior prin folosirea tehnologiei autonome. Acest lucru va implica dezvoltarea de macarale autonome și transportoare de vehicule, care introduc containerele pe nave.

Yara Birkeland ar fi trebuit să navigheze încă de anul trecut, dar pandemia de COVID-19, împreună cu provocările logistice, au întârziat lansarea acesteia.

„Am supraestimat domeniul de aplicare al acesteia la început, desfășurând prea multe activități în paralel”, a precizat Sletten, care a mai spus că speră ca odată cu trecerea la o abordare pas cu pas, nava să transporte primul său container din orașul Herøya în orașul Brevik în acest an.

Proiectul a necesitat, de asemenea, elaborarea unor reglementări împreună cu autoritățile maritime norvegiene pentru a permite unei nave autonome să navigheze pentru prima dată pe căile navigabile ale țării.

Viitorul transportului maritim va fi autonom

Rudy Negenborn, profesor de transport și tehnologie maritimă la Universitatea Tehnică din orașul sudic olandez Delft, a declarat că navele complet autonome precum Yara Birkeland reprezintă viitorul. Însă, acesta a mai spus că există multe provocări care trebuie depășite înainte ca navele autonome să poată fi utilizate pentru călătorii comerciale pe mare.

Etichete: