fbpx
INCARCARE

Ce anume cauti?

Actualitate Judet Politica

Mocănița Sibiu a primit o șansă de la Ministerul Transporturilor

Mocănița Sibiu a primit o șansă de la Ministerul Transporturilor

Consilierul județean al Alianței USR PLUS, alături de Mihai Blotor, președintele Asociației Prietenii Mocăniței, s-au întâlnit recent vicepremierul Dan Barna și cu ministrulTransporturilor, Cătălin Drulă. S-a discutat despre investițiile necesare repunerii în funcțiune a Mocăniței, pentru a avea un traseu turistic de poveste pe Valea Hârtibaciului și pentru a da o șansă de dezvoltare întregii regiuni.

„Soluțiile prezentate de prietenii Mocăniței sunt un prim pas pentru a rezolva numeroasele probleme care țin pe loc acest proiect și vor avea susținere din partea viceprim-ministrul Dan Barna, ministrul Cătălin Drulă, secretarul de stat Adrian Covăsnianu și reprezentanții companiilor feroviare implicate în acest proces.”, a postat pe Facebook, consilierul județean Adrian Echert, președintele Filialei Județene USR Sibiu.
Mocănița Sibiu a primit o șansă de la Ministerul TransporturilorVă prezint mai jos o parte din soluțiile discutate:
– Macazurile (schimbătoarele de cale), despre care am aflat nu demult că vor fi mutate în Mureș, rămân momentan în Sibiu.
– Pentru a reuși să acceseze fonduri europene nerambursabile este necesar ca dreptul de administrare sau proprietate pentru terenuri, linii să fie transferat la Consiliul Județean Sibiu printr-o Hotărâre de Guvern. În acest sens, CJ Sibiu a făcut demersuri din 2017 solicitând dreptul de administrare. Aceasta e cea mai viabilă soluție pentru a se putea investi în patrimoniul Mocăniței.
– Prietenii Mocăniței vor să ducă în hala din Hosman locomotivele mocăniței aflate în Sibiu și un vagon aflat în București în administrarea CENAFER. Dar pentru asta este nevoie de trecerea lor în proprietatea sau administrarea CJ. Reprezentanții CENAFER au fost de acord cu acest aspect și vom căuta cele mai rapide modalități de transfer.
– S-a găsit deschidere din partea CFR pentru a pune la dispoziție materiale și componente originale pentru restaurarea unei părți din traseul mocăniței
– Clădirile și proprietățile ce au fost în administrarea Societății Feroviare de Turism (actualmente în insolvență) și au fost vândute către persoane private în general fără documente care să respecte toate rigorile legale reprezintă una din problemele mai greu de rezolvat. Multe dintre ele sunt monumente istorice dar au fost și sunt modificate ilegal de cei care le au în proprietate. Aici așteptăm ajutor din partea administratorului judiciar.
Au mai rămas aspecte de rezolvat dar am făcut primii pași în această lungă epopee care părea fără final fericit. Suntem alături de „Prietenii Mocăniței” și vom continua pe acest drum oricât de complicat ar părea. (este postarea lui Adrian Echert)
Terenu-i al lui A, linia și unele clădiri ale lui B, restul clădirilor ale lui C, care C nici măcar nu și le-a identificat bine în teren, pe alocuri luând din clădirile lui B, mai apoi vânzându-le ilegal, C e în lichidare, fiind condusă de un lichidator judiciar, locomotivele cu abur ale Mocăniței sunt ale lui D, care nu are unde le ține sau cum să aibă grijă de ele… tot acest amalgam de probleme iscate din reorganizarea CFR-ului din anul 1998 a descurajat deja cel puțin patru dintre miniștrii anteriori ai transporturilor (cu care am avut întâlniri la minister), așa că nu ne-am dus cu așteptări mari ieri la întâlnirea cu noua conducere a Ministerului Transporturilor. Am fost surprinși în cel mai bun mod posibil!
Alături de Dan Barna- Viceprim-ministru al României, Cătălin Drulă- Ministrul Transporturilor, Covăsnianu Adrian – Secretar de Stat pe domeniul feroviar, Adrian Echert- Președintele Filialei Județene USR Sibiu, directorii CFR Infrastructura, Direcției Transporturi Feroviare, Cenafer Instruire Feroviară, Societății de Administrare Active Feroviare, directorul adjunct al Institutul Național al Patrimoniului și consilierii noștri legali de la McGregor & Partners, am prezentat principalele provocări ale mocăniței sibiene, a căror rezolvare e în mâinile Ministerului Transporturilor:
-proprietatea terenului de sub linie, care nu face parte din contractul nostru de concesiune pentru calea ferată, fiind în administrarea altei companii, și fără de care nu putem accesa fonduri nerambursabile pentru investiția în infrastructura liniei;
-situația clădirilor, unele fiind greșit identificate în teren și apoi vândute, deși apar în lista activelor pe care le-am preluat noi în concesiune, prin vânzări oricum ilegale conform legii monumentelor istorice;
-starea precară, lipsa măsurilor de protejare și pază și descompletarea locomotivelor cu abur istorice ale mocăniței sibiene și iminenta lor relocare prin alte părți ale țării;
– restaurarea locomotivei originale a mocăniței sibiene și a celui mai vechi vagon de călători al ei, în vederea pregătirii vizitei Alteței Sale Regale Prințul Charles la Mocăniță;
– nevoia unui parteneriat cu companiile din cadrul Ministerului Transporturilor în vederea recuperării și completării elementelor structurale originale ale Mocăniței, ținând cont de statutul ei de monument istoric (șine tip ușor, macazuri, material mărunt, coloane hidraulice etc.).
Am fost uimiți de interesul sincer, abordarea eficientă și deschiderea de care au dat dovadă conducerea ministerială și cei prezenți, în ora alocată mocăniței sibiene identificându-se soluțiile legale pentru depășirea majorității obstacolelor și atribuindu-se sarcini clare structurilor subordonate. Cel mai important pas către deblocarea proiectului Mocăniței este transferul tuturor activelor sale, împreună cu terenul, către Consiliul Județean Sibiu, care are atât interesul cât și baza legală pentru a duce la bun sfârșit acest proiect atât de necesar Văii Hârtibaciului.
Avem o presimțire foarte bună de data asta și sperăm ca măsurile concrete să nu întârzie să apară și să ne surprindă la fel de plăcut. (au transmis și reprezentanții Asociației Prietenii Mocăniței)
Etichete:

Recomandam sa citesti si

Leave a Comment