fbpx
INCARCARE

Ce anume cauti?

Actualitate Cultură

Lucrarea „Portret de bărbat cu tichie albastră” din Muzeul Național Brukenthal, poate cea mai valoroasă lucrare de pictură din România

Continuăm seria prezentării rolului important pe care l-a avut Baronul Samuel von Brukenthal. De data aceasta vorbim despre cea mai importantă lucrare a colecției de pictură a Muzeului sibian achiziționată de Baronul Brukenthal, colecție care a stat la fondarea primului muzeu deschis publicului de pe teritoriul actual al României (1817).

Așadar prezentăm lucrarea artistului Jan van Eyck, „Portret de bărbat cu tichie albastră” sau „Bărbatul cu inel”, realizată în jurul anului 1430, dimensiune 22×17 cm.

Această lucrare realizată de artistul flamand Van Eyck este singura din România și mai mult decât atât face parte din cele 20 de lucrări atribuite și păstrate în întreaga lume! Artistul s-a născut în jurul anului 1390 lângă Maastricht dar a lucrat și a murit în Brueges, unde a devenit pictor de curte pentru Filip cel Bun, duce de Burgundia, pe atunci unul dintre cei mai puternici oameni din Țările de Jos. Jan van Eyck a fost pur și simplu un artist genial care a adus o contribuție majoră pentru arta plastică ce a urmat după moartea sa. Rolul său a fost decisiv în dezvoltarea ulterioară a picturii occidentale. Nu numai că a inițiat tehnica în pictura în ulei, dar aceasta i-a permis și să transmită cele mai mici detalii și să facă tangibil un tablou extraordinar, deținând puteri excepționale de observație și de creație. Inovația picturii în ulei care se usucă mai lent decât tempera și care poate fi amestecată are efectul acesta minunat de a produce contururi, umbre și lumini. Van Eyck este considerat și cel care a dat naștere unei noi arte religioase realizată că atâta exactitate încât credincioșii puteau privi dincolo de această lume către lumea sfinților.

Cea mai faimoasă lucrare a artistului este „Adorarea Mielului Mistic” ce este expusă în Gent. Lucrarea a fost de mai multe ori demontată, jefuită apoi de Napoleon și naziști iar în cele din urmă reasamblată după cel de-al Doilea Război Mondial.

Opera artistului dezvăluie multiple cunoștințe de teologie și știință, optică și alchimie, uimindu-și contemporanii prin efectele luminii pictate, a texturii, a decorației, a ornamentelor, a minuțiozității. Era un artist conștient de valoarea sa care și-a adoptat chiar și un motto personal, care poate fi tradus din flamandă, așa cum menționează Foister – „Cât de bine pot!”

Portretul bărbatului de la Muzeul Brukenthal din Sibiu, conform ultimelor cercetări ale specialiștilor europeni este unul dintre primele portrete ale lui Van Eyck și acest lucru rezultă din cauza turbanului albastru, la modă în perioada 1420-1430. Remarcabila lucrare înfățișează un portret de bust care prezintă în mod cât se poate de viu trăsăturile faciale ale personajului în contrast perfect lumină-întuneric cu fundalul lucrării. Bărbatul ține în mâna dreaptă un inel pe care dorește să îl ofere unei tinere în scopul de a o cere în căsătorie. Urechea dreaptă, care se poate observa, poate fi simbol a ceea ce bărbatul așteaptă să audă: Mulțumesc, vreau să fiu soția ta! Lucrarea poate fi percepută ca o ilustrare bine realizată a circumstanțelor de clasă ale societății renascentiste belgiene. Multă vreme s-a crezut că lucrarea a fost realizată de celebrul renascentist german Albrecht Dürer din cauza monogramei AD ce poate fi văzută în colțul din stânga sus, monogramă aplicată mai târziu pe lucrare. Tabloul a fost transferat de autoritățile comuniste, în 1948, la Muzeul Național de Artă din București. A reajuns la Muzeul Brukenthal în anul 2006, moment în care a fost inaugurată expoziția Capodopere. Ultima dată lucrarea din Muzeul Național Brukenthal a fost expusă în cadrul expoziției Van Eyck: O revoluție optică organizată la începutul anului 2020 la Muzeul de Arte Frumoase din Gent, cel mai vechi muzeu din Belgia, care adăpostește peste 600 de capodopere ale picturii și sculpturii europene din Evul Mediu și până în prezent. Din cele 20 de lucrări ale lui van Eyck din întreaga lume, 13 au fost expuse atunci în Belgia.

Să ne bucurăm așadar și să fim mândri că România, prin Muzeul Național Brukenthal deține o lucrare semnată de unul dintre cei mai importanți artiști ai lumii, de la care, astăzi, ne-au mai rămas doar 20 de lucrări.

Alexandru Constantin Chituță

Photo: Van Eyck artworks assembled for major exhibition (liveauctioneers.com)

Bibliografie: Maximiliaan Martens, Till Holger Borchert, Jan Dumolyn, Johan De Smet, Frederica Van Dam, Van Eyck, An Optical Revolution, Hannibal – MSK Gent, 2020; Dana Roxana Hrib, Muzeul Național Brukenthal, Ghidul de Artă Europeană, Sibiu, 2007.