Expoziție de 3 zile cu picturile restaurate în Muzeul Brukenthal: Gustav Klimt și Theodor Aman
Sibienii au șansa de a admira două picturi semnate Gustav Klimt – ”Primăvara” și ”Vara” – și lucrarea ”Carol I” de Theodor Aman, restaurate de experții Muzeului Național Brukenthal. Doar trei zile vor rămâne aceste lucrări în expoziție: 24, 25 și 26 noiembrie. Vernisajul va avea loc vineri, 24 noiembrie, la ora 16:00, însă ”participarea se face pe bază de rezervare, la telefon 0269.217691, în limita locurilor disponibile”, anunță reprezentanții Muzeului.
Lucrări din colecția regală
Cele trei lucrări, care fac parte din patrimoniul Muzeului Național Peleș, s-au aflat în custodia muzeului sibian pentru a fi restaurate. Lucrările semnate de Klimt sunt clasate în categoria Tezaur și, conform legislației în vigoare, trebuie restaurate de restauratori cu titlul de expert, într-un laborator atestat de Ministerul Culturii. Echipa de restauratori pictură a Muzeului Național Brukenthal este alcătuită din Ioan Muntean, Cristina Fău, Andrei Popa, Ilie Mitrea și Celestina Albișor. Toți cei cinci restauratori pictură au titlul de expert, iar Laboratorul Muzeului Național Brukenthal este atestat încă din 2011. Muzeul Național Peleș și Muzeul Național Brukenthal au încheiat, în acest an, un parteneriat pentru restaurarea unor lucrări de tezaur din colecția regală de pictură de la Sinaia. Proiectul este realizat cu finanțarea Ministerului Culturii.
”O șansă pentru sibieni”
”Muzeul Național Peleș este singura instituție din România care adăpostește câteva lucrări semnate de artistul și decoratorul austriac Gustav Klimt. Arta acestuia a contribuit la izbucnirea unei «revoluții» artistice în Europa. Cu acordul domnului manager dr. Narcis Dorin Ion, cele trei lucrări vor fi prezentate publicului la Muzeul Național Brukenthal, iar alături de aceste lucrări vor fi și explicații cu privire la munca de restaurare. Am considerat că este o șansă pentru sibieni și vizitatori să observe aceste lucrări și etapele procesului de restaurare într-o expoziție”, spune Alexandru Constantin Chituță, managerul interimar al Muzeului Național Brukenthal.
Portretul Regelui Carol I
„Unul dintre primele portrete ale regelui Carol I, după urcarea pe tronul României, a fost realizat în anul 1868 de marele pictor național Theodor Aman. Lucrarea, portret de aparat al domnitorului ce provenea din dinastia de Hohenzollern, îl arată pe tânărul suveran la începutul domniei, în uniformă militară, având în mâna dreaptă ruloul cu decretul de promulgare a tinerei Constituții a României. Lucrare emblematică pentru seria de portrete regale, cea a lui Aman constituie singurul portret realizat de un mare pictor român. Păstrată în depozitele Muzeului Național Peleș timp de decenii, într-o stare de conservare precară, anul acesta lucrarea lui Aman va reveni la viață”, precizează dr. Narcis Dorin Ion, directorul general al Muzeului Național Peleș.
Ansamblu decorativ Klimt, la Castelul Peleș
Unul dintre cele mai importante ansambluri decorative ale lui Gustav Klimt se află, din anii 1884 – 1885, în Sala de Teatru a Castelului Peleș. Comandă a ctitorului reședinței regale de la Sinaia, ansamblul decorativ „Muze, măști, alegorii, embleme” este revelator pentru talentul părintelui Secesiunii vieneze. Deși tributare academismului târziu de nuanță simbolistă, lucrările anunță spiritul novator al picturii lui Klimt. Amplele operațiuni de restaurare ale ansamblului încep anul acesta, în cadrul unui program multianual, prin redarea prospețimii pânzelor „Primăvara” și „Vara”, lucrări amplasate pe peretele de vest al Sălii de Teatru, lângă loja regală.
Cum s-a făcut restaurarea
Ioan Muntean, restaurator al Muzeului Național Brukenthal, a explicat: „Cele două lucrări sunt pandante, au aceeași dimensiune (100 x 50 cm) și tehnică de execuție ulei pe pânză, iar starea lor de conservare este asemănătoare. Într-o primă fază de lucru, doi restauratori au făcut o deplasare la Muzeul Național Peleș și au demontat picturile, acestea erau prinse pe perete, direct cu ajutorul unor cuie metalice, fapt ce a determinat ample deformări ale suportului. După ce picturile au ajuns în laborator, au fost realizate o serie de analize fizice cu ajutorul razelor X, precum și analize chimice XRF prin care au fost identificați pigmenții folosiți de pictor în realizarea lucrărilor. Pe baza acestor analize, dar și după ce picturile au fost studiate în lumină UV au fost făcute o serie de propuneri de restaurare, pe etape de lucru ce urmează a fi executate. În etapa următoare restauratorii muzeului au efectuat operațiuni specifice de: redare a planeității suportului textil; operațiuni de consolidare a marginilor suportului textil prin aplicarea de benzi de pânză cu gren similar cu cel original, aceste benzi au ajutat la fixarea picturii pe șasiul de lemn; confecționarea unui șasiu profesional care să poată fi tensionat ulterior; operațiuni de curățare a stratului de culoare original, aceasta este o etapă deosebit de importantă și care trebuie efectuată cu maximă atenție pentru ca stratul de culoare original să nu fie pus în pericol; operațiuni de chituire și șlefuire; integrare cromatică a zonelor cu lacune stratigrafice ce au fost chituite și vernisarea finală a lucrării. După prezentarea acestora la Sibiu, picturile vor fi transportate la Muzeul Național Peleș, unde vor fi montate pe perete”.