Expoziție Brukenthal: ”FEMEIA – de la model, la artista profesionistă”
Aproape 80 de lucrări de pictură și sculptură ale secolelor XIX – XX din colecțiile Muzeului Național Brukenthal și ale muzeelor partenere fac parte din expoziția ”Femeia – de la model, la artista profesionistă” care va fi vernisată joi, 6 iulie, la ora 14:00.
Amenajată în Sala Multimedia din Casa Albastră, expoziția organizată de Muzeul Național Brukenthal și Muzeul Județean de Artă «Centrul Artistic Baia Mare» va rămâne deschisă publicului până în 3 septembrie.
Evenimentul cultural organizat de Muzeului Național Brukenthal și Muzeul Județean de Artă «Centrul Artistic Baia Mare» își propune să rememoreze traseul sinuos al prezenței feminine în paginile istoriei de artă, de la statutul de model, la cel de creatoare.
În cadrul celor două segmente de bază ale temei – femeia văzută ca model (în lucrări semnate de Bernáth Aurel, Ferenczy Valér, Nicolae Tonitza, Iosif Iser, Anastase Demian, Theodor Pallady, Gheorghe Petrașcu, Octav Băncilă, Corneliu Baba, Traian Bilțiu Dăncuș, Mihai Olos etc.), respectiv artista profesionistă (Cecilia Cuțescu–Storck, Modok Mária, Csikos Antónia, Grete Csaki-Copony, Margarete Depner, Milița Petrașcu, Magdalena Rădulescu, Doina Lie ș.a.) – cele aproape 80 de lucrări de pictură și sculptură ale secolelor XIX-XX din colecțiile muzeelor partenere sunt prezentate în alăturări la nivel compozițional și ideatic, pe aspecte care definesc femeia, de la profilul ei psihologic, la roluri pe care le deține față de sine, față de familie, în cadrul societății.
În cadrul conceptului expozițional se evidențiază „mărci” și abordări ale „substanței” feminine, fie că aceasta este văzută și înțeleasă prin ochii, filtrul și emoția masculină, fie chiar din interiorul său, adică din și de către reprezentante femei. Construcția expoziției probează faptul că, indiferent că e implicată în procesul creator ca model sau creatoare, esența feminină conferă o atmosferă specială, un farmec aparte, o profunzime și un anume mister care cucerește, convinge și face această temă profundă, provocatoare și mereu încărcată de conținut și emoție.
Una dintre ofertele expoziției este prezentarea unui mare număr de lucrări inedite sau puțin expuse și cvasi-necunoscute, alături de creații ale unor artiste și artiști renumiți, al căror loc este bine marcat în peisajul artistic românesc și european. Se află în premieră la Sibiu (o parte dintre ele restaurate recent pentru expunere): Fetița cu pisica, de Nicolae Tonitza, Portretul de fată al Elenei Vavilinia, Femeia în fotoliu a lui Thorma János, spectaculoasa compoziție Femei la baie a lui Camil Ressu și alte piese semnate de nume de referință din istoria artei din România. Special pentru această expoziție, au fost restaurate și piese din colecția Muzeului Național Brukenthal care nu au fost niciodată sau de foarte mult timp prezentate publicului, printre care un admirabil Portret de femeie al unui artist necunoscut din prima jumătate a secolului al XIX-lea, Bunica artistului Hans Eder, Femeie la oglindă, a lui Theodor Pallady, Femei la baie, a lui Max Hermann MAXY, Nud pe scaun, de Alexandru Ciucurencu ș.a.
În continuarea proiectelor anterior organizate la Muzeul Național Brukenthal, Simpozionul şi Expoziţia Internaţională de Artă Feminină „Poduri Europene – Tradiţie şi continuitate (2007, în colaborare cu Galeria „Senso”) și „Centenarul femeilor din arta românească” (2017, în colaborare cu Postmodernism Museum), expoziția se dorește și o propunere de dezbatere obiectivă, situată dincolo de stereotipuri, despre adevăratele modele feminine, creative, curajoase și deschizătoare de drumuri, care au creat valori estetice cu impact asupra traiectoriei devenirii artei.