Centura Mediașului a intrat în licitație publică. Din nou.
Medieșenii au, din nou, speranța că vor scăpa de traficul infernal din oraș. În cel mai fericit caz, se va întâmpla prin 2027. Cu ce preț? Peste 1 miliard de lei, pentru 8,7 kilometri de șosea. La 1 iulie, anunțul de licitație pentru proiectarea și execuția lucrării ”Varianta ocolitoare a municipiului Mediaș, pe DN14” a fost publicat în Sistemul Electronic de Achiziții Publice. Termenul-limită pentru depunerea ofertelor este data de 28 august. Criteriul de departajare a ofertelor este cel mai bun raport calitate – preț.
Investiție de peste 1 miliard de lei
Valoarea totală a investiției va fi de 1.152.221.000 de lei, inclusiv TVA. Valoarea estimată a lucrărilor este 846,89 milioane de lei (fără TVA), iar termenul de execuție este de 38 de luni. La suma estimată se pot adăuga alte 70,84 de milioane, ”aferente cheltuielilor diverse și neprevăzute” cuantum stabilit în bugetul proiectului. Finanțarea proiectului urmează să fie asigurată din fonduri externe nerambursabile, prin Programul Transport (PT) 2021-2027, și din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, după cum se precizează în documentația licitației.
Cele aproape 847 de milioane de lei sunt împărțite astfel:
– studii de teren suplimentare (studiu geotehnic, documentatie tehnică, exproprieri, inclusiv cele suplimentare) – 1,43 milioane de lei;
– documentaţiile tehnice necesare în vederea obţinerii avizelor/ acordurilor/ autorizaţiilor – 2,33 milioane de lei;
– verificarea tehnică de calitate a proiectului tehnic şi a detaliilor de execuţie – 1,2 milioane de lei;
– proiect tehnic şi detalii de execuţie – 28,5 milioane de lei;
– asistenţă tehnică din partea proiectantului – 5 milioane de lei.
– execuția lucrărilor – 808.429.116 lei (fără TVA).
Traseu de 8,77 kilometri
Traseul șoselei de ocolire a municipiului Mediaș are o lungime liniară de 8769,49 metri. Lucrările se vor desfășura pe o suprafață totală de aproximativ 400.898 mp și include execuția de drumuri noi, pasaje, poduri, viaducte, pasarele, o intersecție giratorie suspendată, două noduri rutiere și o intersecție giratorie la nivel. Varianta ocolitoare începe din sensul giratoriu existent pe DN14, traversează calea ferată CF 300 și strada Rora Mare, ocolește stația de epurare ape uzate a orașului peste canalul Ighiș și râul Târnava Mare. În continuare, traversează strada Titus Andronic și aleea pietonală din cartierul Gura Câmpului, intersectându-se cu DN 14 A (strada Baznei), printr-o girație suspendată, după care urmează cursul râului Târnava Mare, traversat cu pod la kilometrul 6+140. Urmează apoi traversarea căii ferate CF 300 și se închide în DN 14, la intersecția cu drumul comunal DC 14 Buzd.
Viteza maximă: 80 km/h
Șoseaua va avea doar două benzi de circulație cu lățime de câte 3,5 metri pe fiecare sens. Viteza prevăzută în proiect este între 50-80 km/h. ”Pentru Varianta Ocolitoare Mediaș, viteză de proiectare este 80 km/h, dar în zona stadionului și unde traseul este paralel cu malul drept al Târnavei Mare, viteza de proiectare este 60 km/h”, se arată în documentația licitației.
Aviz de la CNAIR
Proiectul Varianta Ocolitoare a Mediașului (inclusiv indicatorii tehnico-economici) a fost votat de Consiliul Local Mediaș în septembrie 2023, iar o lună mai târziu a primit avizul CNAIR. La începutul acestui an, primarul Mediașului a semnat un contract de servicii pentru consultanță aferent proiectului „Varianta ocolitoare a orașului Mediaș, pe DN 14”, cu SC Consim Management SRL. Obiectul contractului era ”verificarea și revizuirea documentației pentru atribuirea contractelor având ca obiect serviciile de supervizare, cel de proiectare și execuție în conformitate cu Studiul de fezabilitate”. Valoarea acestui contract nu a fost făcută publică.
Promisiuni și termene nenumărate
Construirea centurii ocolitoare a Mediașului este o promisiune mai veche de 30 de ani, fluturată mai ales în anii electorali. Indiferent că erau alegeri locale sau parlamentare, candidații sau șefii lor de la București au propus constant realizarea șoselei care va scoate traficul greu din oraș. Fiecare vizită a unui ministru al Transporturilor la Mediaș s-a lăsat cu o promisiune. În mai 2019, ministrul Răzvan Cuc anunța că a ”urcat proiectul pe SICAP” și că va construi centura în 2 ani și jumătate. În octombrie 2014, ministrul Ioan Rus anunța că a fost lansată licitația pe SEAP. ”Se reface studiul de fezabilitate, se intră în zona de proiectare. Termenul pe care eu îl văd rezonabil este de şase luni pentru începerea lucrărilor”, anunța Rus, estimând un cost de 20 – 22 de milioane de euro.