Bani pentru reducerea abandonului școlar în 14 școli din județul Sibiu
Paisprezece școli din județul Sibiu au șansa de a primi finanțare prin Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar. Ministerul Educației a prelungit până în 6 septembrie termenul-limită pentru depunerea proiectelor Runda a II-a (seria a 3-a) a PNRAS și a actualizat lista școlilor eligibile. La nivel național, sunt acum 501 școli, față de 488, câte erau când a fost lansat apelul. Suma totală alocată proiectului este de 105 milioane de euro, iar suma maximă care poate fi acordată per unitate de învățământ rămâne de 300.000 de euro. Costul disponibil/elev variază între 1.500 și 1.700 de euro, în funcție de nivelul de marginalizare.
Prioritate de intervenție
Jumătate dintre școlile din județul Sibiu cuprinse în lista unităților de învățământ eligibile în cadrul Schemei de Granturi PNRAS runda a II-a (seria a III-a) au prioritate de intervenție ridicată: Școala Gimnazială Alma (48 de elevi în anul școlar 2023-2024), Școala Gimnazială Axente Sever (98 de elevi), Școala Gimnazială Bazna (130 de elevi), Școala Gimnazială Bruiu (32 de elevi), Școala Gimnazială “Ioan Moraru” Dârlos (78 de elevi), Școala Gimnazială “Lucian Bologa” Marpod (58 de elevi) și Școala Gimnazială “Sava Popovici Barcianu” Răşinari (104 elevi).
Celelalte șapte școli eligibile au priortate de intervenție medie: Școala Gimnazială nr. 2 Cisnădie (93 de elevi), şcoala gimnazială Loamneş (95 de elevi), Școala Gimnazială “Ilie Micu” Ludoş (10 elevi), Școala Gimnazială Poplaca (71 de elevi), Școala Gimnazială “Octavian Goga” Răşinari (135 de elevi), Școala Gimnazială Râu Sadului (13 elevi) și Școala gimnazială “Andrei Șaguna” Șura Mare (138 de elevi).
Indicatori de vulnerabilitate
Școlile au fost alese pe baza datelor din SIIIR din anul școlar 2021-2022, cu prioritate de intervenție medie sau ridicată, prin aplicarea a cinci indicatori de vulnerabilitate:
– procentul profesorilor suplinitori raportat la numărul total al cadrelor didactice din unitatea de învățământ;
– rata de absolvire a învățământului gimnazial, definită ca raportul dintre numărul de absolvenți ai clasei a VIII-a și numărul de elevi înscriși în clasa a VIII-a la începutul anului școlar;
– raportul dintre numărul elevilor repetenți și în abandon școlar și numărul total de elevi din învățământul gimnazial;
– rata de participare a absolvenților învățământului gimnazial la Evaluarea Națională
– procentul absolvenților de clasa a VIII-a care au obținut note sub 6 la Evaluarea Națională din total participanți la evaluare.
Activități finanțate
Școlile eligibile pot aplica în nume propriu (ca beneficiar unic) sau prin intermediul unității administrativ-teritoriale pe raza căreia funcționează, în parteneriat cu aceasta. Cererile de finanțare trebuie să conțină, obligatoriu, toate cele patru categorii de activități eligibile:
Categoria I: Activități de identificare și monitorizare a elevilor în risc de abandon școlar – MATE
Categoria II: Activități de prevenire, intervenție și compensare
Categoria III: Lucrări de amenajare minore, achiziționarea de bunuri
Categoria IV: Activități de digitalizare a procesului educațional.