Anchete Online: Caracatița „băieților buni” din Grecia blochează din nou proiectele câștigate de competitori, implicit de cei locali
Conform ultimei anchete realizate de publicația ancheteonline.ro, numeroase contracte importante au fost câștigate ilicit, prin fraudă, șpagă, corupție și caziere mânjite. Acestea sunt doar câteva din „calificativele” acordate unor greci care au câștigat contracte de miliarde de euro pentru construcția unor autostrăzi neterminate, în România.
Din seria „aceeași Mărie dar cu altă pălărie”, iată-ne, după mai bine de 15 ani, luptând precum protagonistul lui Cervantes cu „morile de vânt”. Unele cu aer mediteranean, care nu se dau duse de pe meleagurile mioritice ale României și care se încăpățânează să transforme plaiurile noastre în autostrăzi cum nu s-au mai văzut pe lume.
Și aceste mori au au nume cum ar fi actorul principal, Petros KATZIAS, cu ajutorul său, Spyros KALODIKIS, și mentorul și proprietarul firmelor din Grecia, Dimitrios KOUTRAS. Aceștia nu sunt alții decât fericiții „premiați” ai unor importante contracte de infrastructură în defavoarea constructorilor români, pe vremea când mai gestionau încă firma Aktor.
Contracte majore câștigate ilicit, fraudă, șpagă, corupție și caziere mânjite sunt doar câteva din „calificativele” acordate unor greci care au câștigat contracte de miliarde de euro pentru construcția unor autostrăzi neterminate, în România, prin jocuri murdare și punerea la pământ a companiilor pe care „le-au căpușat” ani buni.
Așa s-a întâmplat și cu cel mai mare constructor grec, Aktor, care a ajuns sa fie unul dintre cei mai controversaţi constructori străini prezenți în România prin prisma faptului că, deși a câştigat contracte majore, din cauza prostului management al celor mai sus menționați și acțiunilor lor mai puțin ortodoxe, dețin azi recordul negativ în materie de ”realizari” în marile lucrări publice de infrastructură.
În septembrie 2020, compania Aktor semnează un contract pentru un proiect feroviar de 573 milioane EUR (fără TVA) în România, la București cu directorul general al Companiei Naționale de Căi Ferate din România (CFR).
Premiați : Spyros Kalodikis aka, mâna ”șpăguitoare” a lui Katzias Petros, CEO-ului Aktor Group la acea vreme. Iunie 2019, AKTOR a câștigat contractul pentru modernizarea celor două secțiuni adiacente ale „Brașov – Apața” și „Cața – Sighișoara”, cu un buget total de 627 milioane EUR (fără TVA). Din nou s-a apăsat pe accelerația ilegalităților și a fost schimbat Consiliul de Administrație și directorul CFR Infrastructură de la acea vreme în favoarea „băieților buni” din Grecia.
Această acțiune a generat un dosar de corupție la nivel DLAF întrucât, în urma înstrăinării fondurilor europene prin trimiterea avansului direct în Grecia, lucrările nu au mai putut fi inițiate. Drept dovadă stau înregistrările scrise în evidențele DLAF, documentul nr. 279/2020/21.07.2021.
Pe baza fondurilor înstrăinate încă de la începutul proiectului, AKTOR mai bate un record și la autostrăzi întârziate și anume la lotul 2 al autostrăzii Sebeș – Turda unde sunt întârziați cu anii, motiv pentru care NOI toți ar trebui să tăiem facturi de penalități de zeci de milioane de euro.
Iar in spatele acestor proiecte eșuate stau faptele, care nu le fac deloc cinste, ale acestor „eroi” greci. Vorbim despre fapte, căci anchetele celor de la OLAF cât și la nivelul Poliției Judiciare Federale de la Bruxelles privind presupusele suspiciuni de corupție și alte activități ilegale, cum a fost și în cazul proiectului de Reabilitare DN6 Domasnea, sunt dovezi incontestabile, înregistrate în evidențele Oficiului de Luptă Anti-Fraudă al Comisiei Europene, care probează că cele săvârșite de dl. Katzias nu sunt tocmai „curate”, așa cum reiese din documentul de mai jos.
După ani în care și-au văzut interesele acoperite și au reușit să pună la pământ compania Aktor, caracatița a trecut la următoarea destinație și, în acelasi timp la firma Intrakat. De aici blochează prin contestații derularea proiectelor de infrastructură finanțate din bani europeni, cum este, de exemplu, cazul celor trei loturi din centura Nord-București, punând bețe în roate celorlalți competitori și implicit constructorilor români care par astfel că luptă, la nesfârșit, cu morile de vânt ca să poată să își dovedească iscusința aici, acasă.
Iar la final, NOI plătim! NOI, oamenii de rând care mergem cu mașinile spre Grecia, paradoxal, pe lângă autostrăzile promise și neterminate de greci în România; NOI, constructorii români, care nu avem milioanele de euro ale acestor distrugători ca să „plătim” factorii decizionali; NOI, angajații drumari de rând care am învățat în România să turnăm asfalt și am vrea să o facem aici, aproape de casele noastre dar suntem nevoiți să ne căutăm aprecierea peste hotare. Și asta doar la nivel de forță de muncă și nicidecum la nivel de companie, ca și constructor antreprenor general.
În schimb, „expertul cheie”, precum o cere așa numita experiență similară ca manager de proiect, distinsul domn Petros Katzias falsifică nestingherit, pe de-o parte, prin traduceri tendențioase, documente originale din limba neo-greacă și, pe de altă parte, nominalizează ca și experiență similară proiectele mai sus menționate ca fiind proiecte eligibile în timp ce el este cercetat penal tocmai în respectivele proiecte.
În aceeași ordine de idei, asa cum în documentațiile procedurilor de licitație se solicită caziere ale companiilor și ale tuturor acționarilor acestora, tot așa ar trebui să se întâmple și în cazul „stăpânului”, dl Koutras, al cărui cazier consemnează ceva ani de închisoare.
Iar dacă cerințele din caietul de sarcini solicită expres dovada resurselor pentru realizarea din punct de vedere cantitativ și calitativ a proiectelor, se constată, la o simplă verficare, că firma Intrakat are doar 3 angajați în România, fără alte resurse umane sau tehnice și tocmai aceștia 3 vor să construiască autostrăzi în țara noastră. Și nici măcar nu sunt plătiți! Aceștia nu și-au primit salariile, iar Petros Katsias abordează parteneri români pentru a-l ajuta în această privință, dat fiind faptul că nu a primit banii de salarii din Grecia.
Ca să evite o descalificare la proiectele pe fonduri publice, optează pentru varianta angajării, prin intermediul contractelor, ceea ce se traduce prin neplata salariilor, fapt care de altfel ar periclita bugetul statului român, având în vedere că se contabilizează doar ca și creanță către o altă firmă.
Oare pentru ce se luptă atât de mult acești domni la momentul de față, dacă au ajuns să primească o soluție interpretabilă de la CNSC, urmărind apoi continuitatea tergiversării prin instanța la CAB? Oare nu cumva practică modelul vânzării proiectului, așa cum au încercat imediat după intrarea lor în Intrakat, au cumpărat un proiect de pe piață pentru a justifica cheltuielile în fața șefilor din Athena? Au reușit însă doar la scala mică, prin preluarea poziției de asociat și, evident, la proiecte pe fonduri publice în zona de apă și canalizare din județul Ilfov. Acum urmăresc să dea tunul cel mare, înainte de plecarea lor de pe piața din România.
Astfel, acești domni, unii și aceeași, sunt niște incapabili, o caracatiță distrugătoare de proiecte, companii și imagine. Prin urmare, acest cuplu Koutras – Katzias, în contextul migrării lor de la Aktorla Intrakat, ne ridică semne de întrebare din partea domnilor proprietari ai firmelor, Intrakat în cazul de față, dacă sunt oare în cunoștință de cauză și acționează dinadins și conștient sau dacă nu cumva ar trebui să le fie teamă ca nu cumva să pățească același lucru ca și Aktor?
Și oricare ar fi răspunsul, această întrebare este pusă în subsidiar deoarece ceea este cu adevărat de netolerat este ca statul român să piardă fonduri europene care au termene clare și precise, fiind destinate proiectelor de infrastructură rutieră din România.
Sursă: https://www.ancheteonline.ro/